5 vanliga misstag att undvika vid marknadsundersökningar – och hur Exquiro hjälper dig undvika dem

Att fatta kloka beslut i företaget handlar ofta om att ha koll på läget, förstå vad kunderna vill, vad konkurrenterna gör och vart marknaden är på väg. Därför är marknadsundersökningar guld värda. Men det är lätt att trampa fel och dra slutsatser som inte stämmer. Här delar vi med oss av fem vanliga misstag vi ser och hur vi på Exquiro hjälper dig att hålla kursen.

Vill du läsa mer om vad en marknadsföring är, hur den genomförs och hur resultat ska presenteras så läs mer på vår guide: Vad är en marknadsundersökning?

Misstag vid marknadsundersökning

De fem misstagen

1. Otydliga frågor = otydliga svar: Har ni någonsin startat en undersökning utan att riktigt veta vad ni vill få ut av den? Inte så effektivt, eller hur?

  • Lösning: Innan du drar igång din marknadsundersökning, se till att tydligt definiera vad du vill undersöka. Väl genomtänkta forskningsfrågor är grunden för att få relevanta svar.

2. Välj rätt folk, annars blir det fel: Tänk dig att fråga en pensionär om hens åsikt om den senaste TikTok-trenden. Inte superrelevant kanske? Att få tag på rätt personer som representerar er målgrupp är A och O.

  • Lösning: Lägg tid på att hitta, förstå och nå just er målgrupp. Detta gör att ni får en verklig bild av vad era kunder tycker och tänker. Läggs mer tid på förarbetet så kommer man spara tid på slutet.

3. Enkäten – inte en roman direkt: Långa och krångliga frågor? Svarsalternativ som är förvirrande? Då är risken stor att folk tröttnar och svaren blir slarviga.

  • Lösning: Designa enkäter som är enkla att förstå och svara på. Korta och tydliga frågor med relevanta svarsalternativ ökar engagemanget och kvaliteten på svaren.

4. Glöm inte ”varför”:et! Siffror i all ära, men ibland behöver man gräva djupare för att förstå bakgrunden till svaren. Att bara stirra på diagram ger inte hela bilden.

  • Lösning: Komplettera kvantitativ data med kvalitativa metoder som intervjuer eller fokusgrupper för att få en djupare förståelse för dina kunders motiv och åsikter.

5. Analysen – mer än bara räknekonst: Att bara summera svar räcker inte. Det handlar om att tolka datan på rätt sätt och dra korrekta slutsatser som leder till smarta beslut.

  • Lösning: Se till att den som analyserar resultaten har kompetens att tolka datan objektivt och dra relevanta slutsatser som kan omsättas i konkreta åtgärder för ditt företag.

Sammanfattning: Ingen vill lägga tid och pengar på en marknadsundersökning som inte ger resultat. Vill ni slippa de här vanliga fallgroparna och få insikter som verkligen gör skillnad? Hör av er till oss på Exquiro! Vi guidar er genom hela processen, från start till mål.

Kontakta oss

15 + 5 =